Frihetens betydning
Frihet er ikke bare et filosofisk spørsmål, det er eksistensielt. Det er en opplevelse.
Barne- og familiedepartementet har spurt oss om å forklare sammenhengen mellom det «å tenke og snakke fritt» og livssynsutøvelse i trossamfunnslovens forstand.
Det er de som mener kimen til «humanisme» lå innbakt i den kristne forestillingen om Jesus som en menneskeform av Gud. Mennesket ble Gud.
Enda tidligere inspirasjon til humanismen kan man finne i gresk tankegods.
I mange religiøse tankebygninger blir mennesket fremstilt som prisgitt gud(ers) innfall. I takt med at disse forestillingene mister grepet om menneskenes sinn, kan det (individet) også oppleve seg som friere. Man styres av seg selv, ikke av guder.
Men friheten er likevel ikke garantert. For man kan hindres i sin opplevelse av frihet av andre mennesker. Slaveri er det mest åpenbare eksemplet på dette. Menneskets frihetskamp har tatt mange former.
Humanismen setter mennesket i sentrum. Mennesket har en verdi i seg selv. Moral og etikk må ikke ha et guddommelig opphav for å virke. I den ateistiske forestilling er mennesket fritt til å tenke seg ut av de historiske rammene satt av tidligere religiøse og filosofiske forestillinger.
Friheten – inkludert fraværet av forestillingen om en gud – er ikke bare enkel å forholde seg til nødvendigvis. Å oppleve frihet, kan være eksistensielt skremmende. Det kan også medføre en følelse av ensomhet, og tomhet. Slik er det i det minste beskrevet i litteraturen.
Men å oppleve frihet kan, og bør, være en kilde til tilfredshet, glede og kreativitet.
Det humanistiske mennesket er et fritt menneske. Om det bruker denne friheten sin til å velge rammer, er det like fullt noe man skal ha som valg.
Det er mange mennesker i Vesten som i løpet av det siste tiåret har hatt en opplevelse av at friheten deres var truet. Og denne følelsen gjør noe med oss som individer. De knuger oss, den gjør oss redd.
Ikke alle er i stand til å sette ord på det de opplever og føler har skjedd. Ikke alle er heller i stand til å identifisere og artikulere hva opplevelsen kommer av.
Men vi opplever blant annet at individet, mennesket som egenverdi, blir satt til side av det/de som tar fra oss friheten. Selve humanismen blir truet når friheten blir tatt bort. Og ytringsfriheten er en integrert og nødvendig forutsetning for den eksistensielle opplevelsen av frihet.
For Frihetsforbundet er friheten et eksistensielt spørsmål. Frihet er en forutsetning for og integrert del av det å være et selvstendig, human-etisk menneske: En humanist.