Inntil staten aksepterer Frihetsforbundet som et registrert livssynssamfunn har vi etter loven ikke anledning til å få vigselsrett for noen av våre seremonimestre. Men vi vil søke om vigselsrett så snart registreringen er i orden.

Frem til da tilbyr vi skreddersydde seremonier for dere som ønsker å feire viktige dager i livet, som bryllup, fødsler eller konfirmasjon.

Vi tar en dialog med dere om hva dere ønsker i hvert enkelt tilfelle. Det kan være at en av våre sentrale medlemmer kommer og sier noen ord, eller en annen ordning som måtte passe. Kanskje vil dere ha en mer privat markering med noen av oss til stede.

«Konfirmasjon», introduksjon og egenutvikling

Fra 2021 vil vi tilby en egen web-basert «konfirmasjonspakke». Vi tar sikte på fire undervisnings- og dialogtimer med ulike temaer. Alle medlemmer er velkommen til å melde seg på. Hvis det blir mange interesserte, kan det bli aktuelt å dele det opp. Møtene/undervisningen avholdes over Zoom eller tilsvarende løsninger. Kursansvarlig er Helge Lurås.

1. Menneskets opprinnelse: Hva sier vitenskapen? Hvem er vi? Hva er et godt liv? Ulike perspektiver og innspill. Moral og etikk til ulike tider.
  2. Sosialantropologiske og historiske funn om mennesker og samfunn. Kultur og natur? Mennesket som et biologisk vesen eller et blankt ark?
  3. Hva er unikt med Vesten? Utvalgte historiske og filosofiske perspektiver. Hva er humanisme?
  4. Utfordringer for mennesker i dag. Identitet, livssyn, bærekraft

Vi utsteder et deltakerbevis for de som ønsker det. Dette kurset er myntet på innsiktsfulle voksne, men er også mulig å henge med på for ungdommer i konfirmasjonsalder. Dersom dere ønsker oss tilstede ved en konfirmasjonsmarkering, er vi åpne for å diskutere slike seremonielle ønsker.