31. januar 2019 av Nyheter

Ytringsfrihetsforbundet utdeler sitt andre stipend

I forrige uke annonserte vi tildelingen av YFOs første stipend til samfunnsdebattanten og forfatteren Bjørn Ditlef Nistad. Vårt andre stipend tildeles en kvinne som har ment, sagt, illustrert og skrevet ting med mot og integritet i en årrekke.

– Det råder en oppfatning av at media er en del av en elite og at medias fremste oppgave er å skjule og dekke over elitens svik og fiasko, og legge skylden over på folk flest i stedet, sa Karine Haaland i 2017.

Mediene lyver kanskje ikke i det de snakker om. Men deres løgnaktighet finner vi i det de ikke snakker om.

– Når «mainstream media» er lite villige til å la oss få lese nettopp de sakene som viser at elitens prestisjeprosjekt, det liksom-flerkulturelle samfunnet, har raknet totalt i en orgie av voldtekter og jødehat, og heller retter fokus inn mot menigmanns «garderobeprat», forsegles oppfatningen av media som en del av en elite hvis fremste oppgave er å skjule og dekke over elitens svik og fiasko, for så å legge skylden over på folk flest i stedet, skrev hun.

Les også: De politisk korrekte hyklerne som vil kneble Sylvi Listhaug etablerer et «fond for ytringsfrihet»

I mai 2018 gikk journalistene i Nettavisen ut og kritiserte egen redaktør for å publisere og senere ta i forsvar et blogginnlegg fra Haaland. Det førte deretter til at Haaland ble erklært uønsket som blogger på Nettavisen.

Karine Haaland skriver nå for Document og har sin egen blogg. Hun er også tegneserietegner og illustratør.

Stipendet fra Ytringsfrihetsforbundet til Karine Haaland er på 15.000 kr.

De som ønsker å donere penger til YFO for å bidra til stipendordningen eller på annen måte støtte vårt arbeid, kan gjøre det ved å bruke VIPPS 549112. Man kan også betale til kontonummer: 1506.18.14806. Andre betalingsmåter finner her.

Award winning creative agency

We are building for tomorrow because tomorrow is the future and we want to make a contribution to the wonderful digital age that is awaiting us.