23. juni 2019 av Uncategorized

YFO støtter oppropet for å fjerne «rasismeparagrafen»

En rekke kjente samfunnsaktører stiller seg bak et initiativ fra Nina Hjerpset-Østlie og Carl Müller Frøland om å fjerne den såkalte rasismeparagrafen. Dette er et godt og nødvendig initiativ.

I oppropet heter det:

«Vi frykter at den økte bruken av § 185 vil resultere i omfattende selvsensur og dermed en forringelse av den brede samfunnsdebatten.  Utviklingen er også foruroligende for vårt folkestyre. Det demokratiske ordskiftet forutsetter muligheten til å fremme alle slags kontroversielle og provoserende synspunkter om de mest sensitive og tabubelagte samfunnsspørsmål. Juridiske sanksjoner mot rene meningsytringer innskrenker i praksis folkets frihet til å stake ut sin ønskede kurs for landet. Når det gjelder potensielt skadelige ytringer – som trusler om og oppfordringer til vold, ærekrenkelser og ytringer som inngår i regelrett trakassering – vil vi minne om at det finnes andre lovbestemmelser som både kan og bør benyttes i slike tilfeller. Videre rommer både straffeloven og likestillings- og diskrimineringsloven egne paragrafer som gir beskyttelse mot diskriminering.»

Som president i Ytringsfrihetsforbundet har jeg selv signert oppropet, og oppfordrer våre medlemmer til å gjøre det samme. Det skjer i øyeblikket en innstramming av rammene for ytringsfrihet i Norge, og den skjer nesten uten motstand.

Les også: Opprop for å fjerne «Rasismeparagrafen» § 185

Dette initiativet vil ikke i seg selv være nok, men det vil bli lagt merke til. Dermed kan det i det minste gjøre at flere mennesker får øynene opp for hva en radikal minoritet har klart å presse gjennom. Apati er slik sett prinsippfasthetens verste fiende.

Meld deg inn i Ytringsfrihetsforbundet her.

Å ønske den utvidete rasismeparagrafen fjernet er ikke det samme som å støtte sjikane og hets mot noen av de gruppene som i paragrafen gis særskilt vern. Men det er snarere slik at en fri offentlighet i seg selv skal forme debattens innhold. Det er ikke myndighetenes jobb å bestemme hva vi skal tillates å diskutere.

Innskrenkingen har gått altfor langt. Straffelovens paragraf 185 hører ikke hjemme i et opplyst demokrati.

Du kan signere oppropet her.