4. august 2019 av Nyheter

Ytringsfrihetsforbundet snur: Vi deltar på Arendalsuka

31. mai publiserte vi en samlet avgjørelse om å suspendere vår deltagelse i Arendalsuka. Bakgrunnen for dette valget var rådets beslutning om å nekte tre lovlige organisasjoner om å delta. Vi begrunnet avgjørelsen slik:

«Ytringsfrihetsforbundet tar ikke stilling til hvilke meninger og holdninger de ekskluderte organisasjonene står for. På vesentlige punkter kan vi vært rakt uenige, men vi forsvarer prinsipielt deres rett til å ytre meninger som vi selv tar avstand fra.

Med denne ekskluderingen bryter Arendalsuka sine egne retningslinjer hvor det står:

– Alle lovlige politiske partier, organisasjoner og næringsvirksomheter kan delta med arrangementer under Arendalsuka

– Kun arrangører som står for et antidemokratisk eller voldsrettet budskap får ikke delta, heter det i kriteriene.

Det står eksplisitt at alle lovlige politiske partier og organisasjoner kan delta – såfremt de da ikke står for «et antidemokratisk eller voldsrettet budskap». Men nå har altså mottakers reaksjoner eller avsenders mulige intensjoner blitt lagt til som eksklusjonsgrunn.

Ekskluderingen faller inn i et mønster av økt press mot folks legitime rett til å protestere mot samfunnsutviklingen. Slik sett er det en bekreftelse på de utviklingstrekk Ytringsfrihetsforbundet advarer mot på vegne av våre medlemmer.

Styret i Ytringsfrihetsforbundet har derfor besluttet å suspendere vår påmeldelse og stand under Arendalsuka 2019 i påvente av arrangørens videre behandling av saken og dets redegjørelse»

Etter denne avgjørelsen har det kommet inn en del klager fra våre medlemmer som mener at vi gjør stor feil i å trekke oss. De ønsker at vi skal møte opp og forsvare ytringsfriheten slik vår organisasjon har lovet. Vi ønsker etter beste evne å etterkomme våre medlemmers krav om å forsvare deres ukrenkelige rett til å bli lyttet til.

Etter mye frem og tilbake har vi nå fått standplassen tilbake, og vi deltar. Vi skal ikke bare delta, men vi skal også ha debatt tirsdag klokken 19.30 der vi inviterer de stemmene mange vil tie: Hans Jørgen Lysglimt fra Alliansen og Lars Thorsen fra SIAN.

Denne invitasjonen legitimerer ikke noen av de holdningene og meningene for eksempel Alliansen står for, men vi ønsker å møte meningene vi er uenige med på en sivilisert og dannet måte. Det betyr at vi gjør som lovet og forsvarer deres rett til å ytre selv de meningene vi måtte være uenige i. Det er det ytringsrommet i vesten mangler i dag, og det skal vi sørge for blir forsvart.

Vil du melde deg inn i Ytringsfrihetsforbundet, kan du gjøre det her.

Award winning creative agency

We are building for tomorrow because tomorrow is the future and we want to make a contribution to the wonderful digital age that is awaiting us.