13. august 2019 av Nyheter

Ytringsfrihetsforbundet avlyser ikke Arendal-arrangement

Shurika Hansen i Ytringsfrihetsforbundet at Arendalsuka har «feiget ut» i spørsmålet om SIAN og Alliansen.

Tidligere i dag meldte Arendalsuka at de setter foten ned for den planlagte debatten i regi av Ytringsfrihetsforbundet.

«Vi har vært i dialog med Ytringsfrihetsforbundet om dette arrangementet og har etter en totalvurdering valgt å avslå en debatt om ytringsfrihet med Hans Lysglimt Johansen og Lars Thorsen. Vi har begrunnet vårt avslag med at vi i år ikke tillater at Alliansen og SIAN deltar på arrangementer i Arendalsukas program», skrev Arendalsuka på Facebook tirsdag formiddag.

Lysglimt Johansen leder Alliansen, mens Thorsen er med i SIAN (Stopp islamiseringen av Norge).

– Vi kommer til å være tilstede i dag og sørge for at dette arrangementet ikke finner sted, sier Harald Danielsen i Arendalsuka til Dagbladet.

Les også: Intet bidrar mer til ekstremisme enn følelsen av å være uønsket og forlatt

Annen tone

Men en epost sendt fra Arendalsuka til Ytringsfrihetsforbundets Shurika Hansen i går var tonen noe annerledes:

«Vi har tatt en ny vurdering av deres arrangement. Arendalsuka er positive til temaet dere setter på dagsorden og er åpne for at dere kan invitere egne medlemmer til debatten. Vi kan imidlertid ikke godkjenne at dere løfter fram SIAN og Alliansen i tittelen. På denne måten fremstår de som medarrangører», skrev Arendalsuka til Hansen i eposten Dagbladet har sett.

Hun mener dette viser at Arendalsuka har «feiget ut» i spørsmålet om SIAN og Alliansen.

– Vi har bare fått beskjed om at det ikke skulle «reklameres» med SIAN og Alliansen. Ikke noe mer. De har vært godt informert om at vi ønsket å ha en samtale om ytringsfrihet med SIAN og Alliansen, og de har ikke sagt noe på det, sier Hansen til Dagbladet.

President i Ytringsfrihetsforbundet, Helge Lurås, sier i en kommer litt før klokken 16 at det fortsatt er uklart om de slipper inn i teltet som er reservert for arrangementet.

– Arendalsuka sier nå at vi heller ikke får avholde et arrangement selv om Lars Thorsen og Hans Jørgen Lysglimt Johansen ikke kommer. Men dette har de ingen god begrunnelse for. Vi ønsker å gi vårt syn på det som har skjedd og diskutere hva denne episoden forteller oss om ytringsfriheten idag. Shurika Hansen og jeg selv har planlagt å sitte i panelet, og det har vi formidlet til Arendalsuka. Og skal vi dømme etter medieinteressen, tror jeg mange er interessert i å komme og høre.

Lurås sier de kommer til å møte opp klokken 18 og håper Arendalsuka åpner opp teltet slik det er reservert for Ytringsfrihetsforbundet etter den opprinnelige avtalen.