11. september 2019 av Nyheter

Jan Hervig tildeles bokstipend fra Ytringsfrihetsforbundet

Ytringsfrihetsforbundet har besluttet å tildele Jan Schibbye Hervig kr. 15.000,- i stipend for bokprosjektet «Midtskogen – kaos og heltemot». Stipendet tildeles slik at forfatteren kan oppsøke krigsarkiver i Tyskland og England.

Hervig opplyser at ideen til boken kom etter stor respons på en artikkel han publiserte i Resett 3. juli 2018 med tittel Arbeiderpartiets ynkelige krigshistorie og «fordelsfolkene».

Roy Vega er medforfatter på boken.

I søknaden opplyser forfatterne at bokens fokus er «De ansvarlige myndigheter og deres handlinger og manglende handlinger før krigsutbruddet, ved selve krigsutbruddet og under flukten fra hovedstaden. Vi belyser tydeligere enn noen gang det maktpolitiske spillet som fant sted hele veien, sviket, uenigheten, tvilen, det psykiske presset som preget aktørene, og vurderingene og beslutningene som ble tatt under flukten fra Oslo, gjennom innlandet til Tromsø. Mange vil bli forundret over kaoset som skildres og opplysninger som ikke er vektlagt i historiebøker i årene etter krigen, og som er helt avgjørende for å kunne forstå situasjonen fullt ut under disse dramatiske døgnene i april 1940.»

Ytringsfrihetsforbundet (YFO) er registrert som et livssynssamfunn i Brønnøysundregistret. Formålet er å gi medlemmene en felles ramme og følelse av tilhørighet rundt det å tenke og snakke fritt.

Meld deg inn her.