31. mars 2020 av Nyheter, Nyhetsbrev

Ytringsfrihetsforbundet får ikke tilskudd som livssynssamfunn

Ytringsfrihetsforbundet (YFO) får avslag på søknaden om tilskudd som livssynssamfunn. Vedtaket er påklaget

I sitt avslag skriver fylkesmannen blant annet:

«Ut fra de opplysningene Ytringsfrihetsforbundet har gitt om sin organisasjon, kan fylkesmannen ikke se at forbundet er et livssynssamfunn i lovens forstand, jfr. de ovenfor siterte definisjonene av dette begrepet.»

Fylkesmannen anfører at Ytringsfrihetsforbundet ikke framstår «som en organisasjon som «tar opp de mer sentrale spørsmål knyttet til menneskelivet» og synes heller ikke å bestå av medlemmer med «felles etisk grunnholdning» eller være «organisert rundt medlemmenes felles livssyn». Det presiseres tvert imot at forbundet er åpent for alle, uansett hvilket tros- eller livssyn de representerer.»

YFO har påklaget avgjørelsen.